Een nieuwe week in Surabaya - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Iris en Anne - WaarBenJij.nu Een nieuwe week in Surabaya - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Iris en Anne - WaarBenJij.nu

Een nieuwe week in Surabaya

Blijf op de hoogte en volg Iris en Anne

15 September 2014 | Indonesië, Soerabaja

Afgelopen week hebben we mee gelopen bij de kinderchirurgie. Het ging allemaal wat lastig omdat ze niet van onze komst afwisten en ook erg slecht Engels praatten. De eerste paar dagen werden we steeds naar de polikliniek gestuurd. Maar de arts-assistenten konden ons weinig uitleggen omdat ze amper Engels spraken. Dus erg leerzaam of leuk was het voor ons niet. We kwamen er wel achter dat het hier bij de kinderchirurgie voornamelijk draait om aangeboren darmafwijkingen. Dit komt omdat de arme mensen hier geen geld hebben om hun vlees te garen en eten dit dus rauw. Hierdoor ontstaan er complicaties tijdens de zwangerschap. We hebben dus erg veel stoma's gezien..
Donderdag mochten we eindelijk met de operaties meekijken. 's Ochtends zagen we hoe een stoma werd aangelegd en Iris mocht 's middags assisteren bij het sluiten van een stoma. Dit was wel heel vet!

Dinsdagavond werden we door Dr. Foo uitgenodigd om mee te gaan naar futsal. Hij was namelijk wel erg benieuwd naar de voetbalkunsten van Iris. Eenmaal daar aangekomen bleek het geen zaal voetbal te zijn, maar een soort klein kunstgrasveld in een voetbalkooi. Na even gekeken te hebben, besloot Iris dat ze het wel aandurfde om mee te doen. Het was erg grappig om de enorm verbaasde gezichten te zien van al die mannen toen ze Iris zagen voetballen. Een vrouw hoort niet zulke mannelijke dingen te doen. In het begin waren ze erg voorzichtig in het verdedigen van Iris, maar toen ze haar eenmaal zagen spelen was die voorzichtigheid gauw verdwenen.
Vrijdagavond besloten we naar de bioscoop te gaan. Een kaartje is hier maar €2,- ! We zijn naar de film 'Lucy' geweest. Een hele goede film! Maar ook soms lastig te volgen, waardoor we de film gerust nog een keer kunnen kijken.

Afgelopen weekend wilden we graag wat van de omgeving bekijken. Ons eerste plan was om naar de stad Malang te gaan. Maar na wat rond gevraagd te hebben, bleek dat we beter naar de stad Batu konden gaan omdat daar meer te doen was. Zaterdagochtend namen we de bus naar Batu. Het was ongeveer 2.5 uur rijden en een kaartje kostte €1,50. We kunnen ons nog steeds elke dag verbazen over het feit dat het hier zo goedkoop is.
In Batu aangekomen, moesten we eerst op zoek naar een hostel. We hadden al snel een mooi hostel gevonden. Eigenlijk wilden we deze dag naar de dierentuin, wat een van de mooiste dierentuinen moest zijn in Indonesië. Maar doordat de reis langer duurde dan verwacht, hadden we hier geen tijd meer voor. De receptioniste van het hostel raadde ons aan om naar museum Ankut te gaan. Ze had ons uitlegt hoe we er met de bus moesten komen en gingen wij dus druk opzoek naar die bus. Blijkbaar zagen we er erg verdwaald uit, want een politieagent bood aan om ons naar het museum toe te brengen. Dus werden wij door een politieauto afgeleverd bij het museum. Is ook eens wat anders..
Museum Ankut bleek een transport museum te zijn. Van te voren wisten we niet zo goed of we dit nou wel zo leuk vonden. Maar eenmaal binnen bleek dit wel leuk te zijn! Na hier een paar uur rond gelopen te hebben werden we per 'Odjek' terug gebracht naar het hostel. Je krijgt dan een lift achterop een scooter. Vanuit het hostel zijn we weg gebracht naar Batu Night Square. Dit was een soort zomerfestival voor Aziaten. Het bestond uit een kermis, een markt en een enorme lampionnentuin, die bestond uit verlichte dieren en figuren. Het gaf een erg mooi gezicht in het donker. Dat het Aziatisch vermaak was, was wel duidelijk. Van alles werd vanuit elke hoek een foto gemaakt. Na hier wat rond gelopen te hebben, zochten we een terrasje op en hebben we daar wat gegeten en gedronken en speelde er een bandje.
Toen we terug kwamen in onze hotelkamer, schoot er een salamander achter het hoofdeinde van het bed. Dat beest moest en zou de kamer verlaten. Maar hoe verjaag je een salamander? Na flink wat geschud aan het bed en getik op de muren is het ons gelukt de salamander de deur uit te krijgen. We zijn bang dat we nog wel veel vaker bezoek zullen krijgen van zulke beesten tijdens het reizen..

Na zondagochtend traditioneel te hebben ontbeten, wilden we graag de heet water bronnen bezoeken. Dit bleek echter een enorme flop te zijn. Van die bronnen was nog weinig over en het terrein was vol gebouwd door een hotel. Tegenover dit terrein was een openbaar zwembad en besloten we ons daar vandaag te vermaken. In bikini zwemmen was hier niet toegestaan. Dus moesten we, zoals geoefend met zwemles, met kleding aan zwemmen. Hier ontmoette we een vader die met z'n zoontje aan het zwemmen was. Hij vond het heel belangrijk aan dat z'n zoontje Engels leerde, dus spoorde hij hem telkens aan om met ons te praten. Hij heeft van ons wat Engels geleerd en wij van hem wat Indonesisch. 'S middags hebben we met deze mensen saté gegeten en was het tijd om weer terug te gaan naar Surabaya.

Vandaag zijn we begonnen aan onze laatste stageweek. Dit doen we bij de hoofd en hals chirurgie. Om 7 uur weer de grote visite langs alle patiënten. We keken onze ogen uit. Er liggen hier patiënten met tumoren onder hun kin met de grootte van een voetbal. Zo bizar om te zien hoe lang mensen hier een doktersafspraak uitstellen vanwege hun geloof of geld.
Vandaag was er een congres voor hoofd en hals chirurgen uit Indonesië. Er waren drie operaties gepland die wij samen met al die chirurgen via een scherm live konden volgen. Dit was erg gezellig. Er waren zelfs een aantal chirurgen die (een beetje) Nederlands spreken.
Voor vandaag zijn we klaar, morgen weer om 7 uur de visite. We hebben zin in deze laatste week!

• 15 September 2014 - 19:10

Hennie:

Hallo dames leuk om de verslagen van jullie te lezen en de belevenissen en mooi Iris dat jij nu mocht hechten we wensen jullie nog heel veel plezier en we zien uit naar jullie volgende verslag.
    Groetjes van Piet en Hennie

• 16 September 2014 - 22:09

Janneke:

Hallo dames mooi reis verslag leuk om te lezen dat jullie je goed vermaken daar en toch wel dingen van dichtbij meemaken en zien of echt mee werken.
    Erg leerzaam voor jullie.
    Heel veel plezier en geniet ervan jullie laatste stage dagen. En dan .....
    Groet Wim en Janneke

• 18 September 2014 - 20:57

Roelien:

He meiden, geweldig deze verhalen. En oh zo herkenbaar dat je je blijft verbazen over de prijzen. Lekker van genieten. Groetjes

• 18 September 2014 - 23:10

Hanneke:

Hallo Anne en Iris, al heel wat meegemaakt op deze bijzondere reis, leuk om te lezen!!! Ga verder genieten op dit avontuur,dikke kus

• 21 September 2014 - 14:21

Petra:

Hoi dames,
    Wauw, ik ben er maar echt voor gaan zitten om de verslagen te lezen, wat een lange verhalen, prachtig hoor. Geen horror film maar wel zulke operaties bekijken weet niet wat ik liever deed. Wel mooi dat alles zo goedkoop is komt zeker goed uit bij studenten zoals jullie, toch. Geniet er van en gewoon door gaan met de verslagen en vooral de foto,s krijgen wij ook een beetje van al het mooie daar mee. gr Henk en petra

• 22 September 2014 - 13:41

Fam. Wigger:

Hoi Iris en Anne,

Bedankt voor jullie leuke verslagen en foto's tijdens jullie verblijf op Surabaya. Het lijkt ons een heel bijzondere ervaring hetgeen jullie daar allemaal meemaken. Zoals we begrepen hebben vliegen jullie vandaag naar Bali. We hopen dat jullie ook hier veel nieuwe indrukken opdoen en ons wederom nog eens via een verslag en foto's mee laten genieten. Wij wensen jullie heel veel plezier toe bij het vervolg van jullie reis. Lieve groetjes van ons allen. Theo, Ilse, Dries, Siem en Sjeel.